Page 56 - Packaging 5/2021
P. 56

Nakonec se Retail sum- mit konal v termínu 21.–23. září. Nový byl nejen termín, ale také místo konání. Po de- víti letech se akce
přesunula z Clarion Congress Hotelu do Kongresového centra Praha, kde zaplnila druhý největší sál a přilehlé prostory včetně foyer s výhledem
na pražské panorama.
Konference uvedla devět paralelních tematických bloků, kde se diskutovalo hlavně o digitalizaci obchodu, nových výzvách v rámci dodavatelských řetězců, o čerstvých potravinách, zákaznické zkušenosti, efektivním marketingu, odolnosti firem, cirku- lární ekonomice a využití nových technologií.
Všechno se mění?
Hlavním tématem byla „Nová realita obchodu?“, přičemž pořadatelé z Blue Events a Svazu obchodu a cestovního ruchu k němu možná z opatrnosti přidali otazník. Jejich cílem bylo
v bohatém programu ukázat, co se
v obchodě pod vlivem událostí po- sledního půldruhého roku mění, a co naopak zůstává. Přinesla pandemie opravdu revoluci? Nebo se v dlouho- dobém horizontu bude spíše jednat
o evoluci s rychlým startem? Celkem 80 řečníků v rámci svých příspěvků a diskusních bloků přineslo širokou paletu názorů. Retail Summit ukázal, že je místem setkání všech obchod- níků. Ať už začínali s kamennými prodejnami, nebo na internetu, dnes všichni působí v propojeném ekosys- tému „nového retailu“.
Lákadlem byl hlavní řečník, kterým byl Tomáš Čupr, CEO Rohlik Group. Úspěch jeho byznysu právě dobře ukazuje změny, které se na trhu ode- hrávají. V roce 2020 vyrostl Rohlík meziročně o 101 % a obsluhuje nyní měsíčně zhruba 750 tisíc zákazníků.
Český model úspěchu v online prode- ji potravin se mezitím daří vyvážet
i do okolních zemí a firma se tak stává lídrem v online prodeji potravin v regionu.
Zákazníci i firmy v nové realitě
Obecně, co se týče chování spotře- bitelů, podle některých analýz je již nyní jasné, že řada změn přetrvá
i v budoucnu. Změnila se zejména nákupní rutina, do obchodů chodíme méně často, nákupy více plánujeme
a za jeden nákup v obchodě nechává- me více peněz. Radikálně se promě- nila role našeho domova a také kde nakupujeme.
Velkými změnami v poslední době prošly samotné firmy, které byly nuceny rychle adaptovat nové tech- nologie a dostat se do nových kanálů prodeje. Odborníci se shodují, že tak výrazného pokroku v e-commerce
či pokroku v digitalizaci bychom, nebýt pandemie, v tak krátké době nejspíš nikdy nedosáhli. Někteří tradiční obchodníci začali pracovat více na svých vlastních firemních
systémech a odpoutali se od techno- logií předepsaných ze zahraničních centrál. Byli tak schopní působit
jako „omnichannel“ hráči a zaměřit se na zákazníkovy potřeby napříč prodejními a komunikačními kanály. Úspěch slavily také nové technologie např. pro cílený marketing v rámci aplikací bank, nebo nové metody
pro sledování počtu lidí na prodejní ploše a jejich pohybu, což následně vyhodnocuje umělá inteligence. Ta
se uplatnila také v oblasti cenotvorby a pomohla lépe předpovídat poptávku a vyrovnávat výpadky příjmů.
Hlavní program uváděla Lucie Výborná z Českého rozhlasu, stejně jako slavnostní večer s předáním
cen Mastercard Obchodník roku a O2 Digital Retailer.
Retail Summit se konal za podpory společností Mastercard, Plzeňský Prazdroj, TCC Global, Xovis, Pyg- malios a víc než padesáti dalších komerčních partnerů. Ti všichni se představili v expozicích v předsálí konference a dál tak obohatili zážitek účastníků.
KONFERENCE / RETAIL SUMMIT 2021
  Retail summit 2021
O osobní setkávání na konferencích je znovu zájem a dokazuje to i Retail Summit 2021, setkání klíčových hráčů obchodního trhu ve střední Evropě. Tradičně probíhal v únoru, letos musel svůj termín hned třikrát měnit.
    56 PACKAGING 5/2021






































































   54   55   56   57   58